yóga_ॐ

ZENe

2018. július 16. 22:47 - demeter zita

annyiféle lehet. csingilingi, üvöltő_vad, szelíd, sötét, fényes, klasszik, új hullám. az előadó szívéből-lelkéből fakadó nagyszerű vagy más által komponált, másoknak tetszeni akaró pompázatos showban előadótt kisszerű. van hogy így csengett régen, van hogy másként cseng ugyanaz most. felkavarhat, megbabonázhat, szerelembe ejthet, megnevettethet és könnyeket fakaszthat. van évekkel ezelőtt történt koncert élmény, aminek a hangulatát még mindig érzem. érzem az illatát, érzem zsigereimben, mert miközben jelen voltam eggyé váltam vele és egyszerűen belém ivódott. mikor a csendben is képes vagyok felidézni a dallamot, s hallgatni a muzsikát "külső" ZENe nélkül_nah nekem az a_legesleges. 


_dzy

 

 

kép: Yanni Floros

Szólj hozzá!

futás_a különleges téli

2018. július 15. 13:33 - demeter zita

Egyedül talán 2010 előtt volt egy olyan időszakom, mikor annyira edzett voltam, hogy megállás nélkül, viszonylag lazán ment két szigetkör és jól is esett. Nem titok, hogy a testmozgáshoz való kedvem a shaolin kung-fu hozta meg (mert gyerekkori vágyam volt a harcművészet gyakorlása, és mert mi nem pusztán fizikai gyakorlást kapunk az alkalmakon, hanem lelkiséget, szellemiséget egyaránt). Így brutálisan szomorú voltam, mert 4 éven keresztül elhagytam magam és rendkívül frusztrált, mikor egyik volt munkahelyemen azt nyomatták bele a fejembe, miközben kora este a kung-fu edzésemre készültem, hogy meg kell tanulnom áldozatot hozni a munka érdekében, legyek szíves ne menjek edzésre, mert valami nincs kész és azt adjam le 8-ig. f@ck_

Idén januárban egy hosszabb kihagyás után újra kimozdultam futni. Nagy kihívást jelentett. A tél miatt is. Minden porcikámban éreztem a hideget. Belégzéskor-kilégzéskor. Hasított. Közben kattogtak a gondolataim akörül, hogy !tejóégmitcsinálokittapályán_bármikor megállhatok_hazamehetek_ahha, leállok_sétálok inkább_melegem van_fázom... Viszont valami varászlatos belső késztetésből kifolyólag benne szerettem volna maradni, a belső küzdés ellenére is. Utólag örültem, hogy maradtam. Különleges hangulatú és meghatározó eseményként tartom számon ezt a téli programom. Azt gondolom, időnként kifejezetten hasznos lehet bizonyos kellemetlen szituációkba belehelyezkedni és megnézni mi is történik ott valójában. Mert lehet minta, lehet ugyanaz a minta vonul végig, csak a terület, a téma más.

futas.jpg

Ezen a héten másként alakultak a "körözéseim". Kezd visszatérni a lazaság, a jóleső érzés. 

_dzy

Szólj hozzá!

Három tánc (Három tánc / Three Dances – 2018) [Kritika]

2018. július 08. 11:45 - demeter zita

A Cirko-Gejzírbe érkezve annyit tudtam a film tartalmáról, hogy táncos lesz és a plakát alapján sejtettem, hogy azon belül balettos. Belépve a moziterembe örömmel tapasztaltam az új székeket, gyorsan bele is huppantam az egyikbe és igen kényelmesnek éreztem az előzőekhez képest, aztán elkezdődött a film. Kivételesen elővettem az egyik kedvenc nasim, szinte arcpirítóan jól éreztem magam így péntek délelőtt. Majd akkora hatalmas katonai szigorral vette kezdetét Halász Glória új filmje, hogy frusztrálni kezdett kényelmem és azonnal, minimum egy harcművészeti edzésen szerettem volna lenni inkább. A szürke képkockák láttán a “nekik most ott rendkívül nehéz lehet” hangulata járta át szívem-lelkem. Azon kezdtem el agyalni, hogy vajon a leendő növendékekkel, felvételi előtt részletesen átbeszélik-e, hogy mi fog velük történni az intézmény falain belül és azon túl vagy sem. Önként vagy esetleg szülői nyomásra, vagy mindkettő hatására vállalják ezt a nem hétköznapi megmérettetést?

Ezekre a kérdéseimre csak felszínesen, de inkább egyáltalán nem adott választ a 78 perces magyar dokumentumfilm. De az biztos, hogy én a film által kapott információk alapján magamtól tuti nem felvételiznék abba az iskolába. Miért? Mert számomra nem jött át annak szép lelkisége és szellemisége. A gyönyörű, szoborszerű testekben tombol a megfelelési kényszer, ami a tanárok által kívülről hatványozottan ömlik rájuk brutális nyomás formájában. A három főszereplő közül Marcell a legfiatalabb, a Magyar Nemzeti Balettintézet klasszikus balett szakán. Tízéves. Sikertelenségként közlik vele a “jó” (négyes) év végi eredményét, és ő ezt teljes kudarcként, már-már szégyenként éli meg.Ábel a történet középső szereplője se mentális, se fizikai korlátokat nem ismerve edz és gyakorol, csak ugye a küldetés, a képviselt ügy számomra itt se érkezik meg. Kóbor Demeter Bendegúz a harmadik, aki a legidősebb táncos, tizenkilenc éves. Az ő életében a diploma átvételéért folyik a küzdelem, valamint egy külföldi álommunka eléréséért. A mozi képi világa szépen követi a tartalmat, mert a háziversenyekről, a vizsgákról, a táncpróbákról, a kőkeményen szigorú nyújtó gyakorlatokról, az izzasztó fizikai edzésekről nem tereli el a figyelmet. A legapróbb erőfeszítés, fájdalom, kétségbeesettség, szomorúság is kilépni látszik a vászonról és azok életre kelnek kecses mozdulatok, kifejező mimikák formájában. A film végére pedig bizony én is elfáradtam…

A Három tánc című dokumentumfilm gyönyörű beállításokon keresztül mutatja meg, hogy közel sem olyan egyszerű a balett növendékek mindennapjai, de sajnos a fő üzenet ennek ellenére nem igazán jön át képkockákból.

60%

 

POZITÍVUMOK

+A tartalom és a képi világ párhuzama

+Hiteles főszereplők

+Szép rendezői és operatőri munka

NEGATÍVUMOK

-Nem jön át tisztán az alkotás fő üzete

-Felszínes mondanivaló

-Megrázó jelenetek

a_dzy

fotó: Facebook_Három táncbalett növendékek mindennapjai, de sajnos a fő üzenet ennek ellenére nem igazán jön át képkockákból.

Szólj hozzá!

Így csajozz földönkívülivel (How to Talk to Girls at Parties-2017)

2018. június 01. 17:29 - demeter zita

Többen érdeklődtek, mi alapján választom a filmeket, melyekről aztán írok is. Nos, általában a hangulatomra, a film plakátjára, valamint a címére hagyatkozom (a szerkesztői csoportban éppen az utóbbi két információ kerül közlésre). Nem kutakodom kritikák, vélemények után, maximum valamelyik filmes portált pattintom fel, hogy megnézzem pontosan hány perces a film, majd irány a mozi. Az Így csajozz földönkívülivel kapcsán se alakult másként.

Érdekes, hogy hazánkban csak idén tavasszal került műsorra, pedig a Cannes-i Filmfesztiválon már 2017 májusában bemutatták John Cameron Mitchell legújabb filmjét. A történet Neil Gaiman elbeszélésén alapul. Az 1970-es évek Angliájában járunk, Londonban pörögnek az események. A város prolinegyedének kajla srácai idejük jelentős részét egyenruhákban töltik, viszont az uniformisok alatt punk működések lapulnak. Egyéni világukban underground koncerteket látogatnak, garázszenekarokban művészkednek, buliból buliba áramlanak. Mígnem betoppannak egy egészen különlegesbe, amiben a Földön kívülről érkezettek extravagáns, színes csoportjai varázsolnak, mozognak, s cserélnek eszmét egészen egyedi viselkedési és szabályrendszerek mentén. Az idegenek erős atmoszférájában a punk fiúk lezsibbadnak, így az elején menekülésbe torkollik a helyzet. A kitörési akcióhoz társul egy szépséges és intelligens földönkívüli lány. Hősünk Enn hatalmas érdeklődéssel veszi körbe a különc és szintén lázadó Zan-t. Megismerkednek egymás kolóniáival, szülőtanáraival, mely folyamatnak bájosan vadóc, olykor nyers, de néhol tündérmese jellegű filmkockákon és párbeszédeken keresztül lehetünk tanúi. Megtudhatjuk, hogy deviancia nélkül nincs fejlődés és hogy a templom ugye nemcsak a szó szorosában értelmezhető, hanem bizony, mint bármi, individuális jelentéssel is bírhat (például létezik a  lombtemplom, ami a fa ágai közé épített kuckó, kis házikó).

Elle Fanning, valamint Alex Sharp főszereplései mellett felbukkanó Nicole Kidman Queen Boadicea punk-papnő szerepében, mintha a Fantasztikus labirintus című filmből Jareth (David Bowie) a manókirály női megfelelője lenne. A film változatos, eseménydús, egy műfajba nem kifejezetten sorolható, mert egyszerre sci-fi, fantasy és romantikus vígjáték.  A záró gondolatok érkezzenek John Cameron Mitchell rendezőtől (https://index.hu/kultur/cinematrix/2018/05/13/john_cameron_mitchell_interju/): “... van a punk fiú és a földönkívüli lány, akik mindketten a szerelmükön keresztül tudnak egy olyan kolóniát létrehozni, ami jobb bármelyik másikukénál. Ami nem a pusztításról és a halálról, hanem a fejlődésről szól. A földönkívüliek elfeledkeztek a szívről, miközben ott lakik a lélek is. A szerelem pont arról szól, hogy beengedjünk valami újat és kiengedjünk valamit magunkból…”

-teátrális jelenetek, színészi alakítások

-műpunk, műspiri érzet

-néhol szétesik a rendezés, a történet

+változatos összhangulat

+érdekes, szokatlan hívószavak

+könnyed, szórakoztató

70%

how_to_talk.png

_dzy_filmsomnia

 

Szólj hozzá!
Címkék: film kultúra

értékek áramlása

2018. június 01. 14:10 - demeter zita

Csíkszentmihályi Mihály Az áramlat című könyvében, mely a pozitív pszichológia alapműve és egyike a több ezer éves védikus szemlélethez legközelebb álló szellemiségnek A test feletti végső uralom: a jóga és a harcművészetek fejezetében a következőket írja:

“Ha a testről és a felette való uralom elsajátításáról esik szó, meg kell állapítanunk, hogy a keleti civilizációkhoz képest gyermekcipőben járunk. Amit a Nyugat a materiális energia felhasználása terén elért, azt India és a Távol-Kelet a tudat fölötti közvetlen uralom terén sajátította el. Hogy ezek közül a megközelítések közül egyik sem bizonyul ideális életvezetési programnak, azt világosan mutatja az a tény, hogy az indiaiak megszállottsága az önuralom technikáival kapcsolatban és a fizikai környezet anyagi kihívásainak teljes figyelmen kívül hagyása ahhoz vezetett, hogy tehetetlenség és apátia uralkodott el a források szükössége és a túlnépesedés által térdre kényszerített népesség nagy részén. Másfelől azonban a Nyugat uralma a materiális energia felett azt kockáztatja, hogy amihez csak nyúl , azt azonnal gyorsan elfogyasztandó forrássá változtatja, és ezzel kimeríti a környezetet. A tökéletes társadalomnak egészséges egyensúlyt kell létrehoznia a spirituális és a materiális világ között. Mivel messze járnak a tökéletességtől, azt kell eltanulnunk a keleti vallásoktól, hogyan tegyünk szert a tudatunk feletti uralomra.”

A védikus tudomány több tudatszintet különbözetet meg, ezek közül az egyik legmagasabb minőség, mikor olyan tudás, ismeret érkezik, ami képes egyéni és majd közösségi szinten is értékrenddé válni. Na de mit is jelenthet az értékrend. A wikipédia a következőképpen definiálja: 

“Egy személy értékrendje értékek azon halmaza, amelyet a személy viselkedésében, döntéseiben követ, meghatározónak tart. Ez azt jelenti, hogy a különböző szituációk értékelésekor mit tart fontosnak, mit tart pozitívnak és mit tart negatívnak, illetve, hogy mennyire tartja annak. Ezen értékek összessége dönti el, hogy az adott személy az adott szituációt milyen jónak, milyen rossznak avagy mennyire kívánatosnak vagy kerülendőnek ítél. Így az értékrend szorosan összefügg a személy céljaival, erkölcsével.”

Most úgy gondolom 2018-ban stabil értékrendben nem bővelkednek az alapok, pedig annak mentén egy kiváló lehetőség nyílik arra, hogy egyénileg például nézőpontok alakuljanak ki, vélemények és a hasonlóan gondolkozók közösségbe kerüljenek egymással. 

Számomra az értékrend egyszerre jelenti a külső_forma és a belső_tartalom egyensúlyát, mint ahogyan a jóga, valamint a harcművészetek tartalmas gyakorlása is egy saját harmonikus állapot eléréséhez vezethet. Ha elcsúszás, felborulás van, akkor az megérezhető, észrevehető, de csak akkor, ha a figyelem adott. Több évnyi gyakorlás fényében határozottan jelenthetem ki, hogy az áramláshoz elengedhetetlen összetevő a figyelem, a figyelmesség. A figyelmen keresztül ismerhetők fel, majd a figyelemben érhetnek meg a  szív, s lélek ragaszkodásmentes, őszinte értékei és mutathatnak egy teljesebb, saját kapcsolódási mechanizmust, amely aztán belülről elindulhat kifelé és könnyedén kapcsolódhat a környezethez is, de igazán csak a hasonlóhoz fog tudni. A figyelem képességének növelése eredményezhet az itt és mostban egy kiegyensúlyozott hangulatot. A jóga, a harcművészetek, a meditáció mind ősi technikák.  Rendszeres gyakorlásuk az “itt és most” állapot útjára koordinálhat. A oda vezető  út mindenki számára elérhető, szabadon  választható, s egyben rendkívül kalandos lehet, főleg akkor, ha van hit, bátorság annak a megéléshez, hogy létezik az érkezékszerveken túlmutató tapasztalás, melynek vonzata lehet egy másfajta rendezési elv. Ennek következtében beállításra kerülhet egy letisztult, hiteles egyéni értékrend is.

Folytonos figyelemben minden érték megérkezhet, aminek kell és minden nem önazonos távozhat, leválhat amivel nincs dolgod az itt és mostban.

fight-club-1.jpg

_dzy

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása
Mobil